7 januari 2020

Personlighetsanalys 2020



Jag gillar ju olika sorters personlighetstest och brukar prova själv när jag kommer över en ny variant. Nu hittade jag ett nytt test från Ascend från Assessio (som jag testat tidigare i lite annan variant). Detta test mäter personliga egenskaper baserat på Fem-Faktor-modellen, "den mest moderna, robusta och evidensbaserade modellen för att mäta personlighet". Dessa egenskaper varierar mellan individer och är betydelsefulla på arbetsplatsen

Egentligen känner jag väl igen mig själv även i detta test, men jag tycker samtidigt det är intressant att studera olika sätt som olika personlighetsdetaljer kan presenteras.

I den sociala stilen lutar jag tydligen mer åt att vara oberoende, tålig, saklig men samtidigt lite reserverad gentemot andra. Tillitsmässigt är jag lätt skeptisk och avvaktande, men samtidigt kommunikationsmässigt uppriktig, oförställd och rättfram.

Inget konstigt här, jag lägger kraft och energi på de jag känner och uppskattar. Det känns även i detta test som en positiv egenskap att vara uppriktig och tydlig (vet att det är en egenskap som vissa inte uppskattar lika mycket). Däremot håller jag inte riktigt med om att jag är reserverad gentemot andra, har jag ett team där jag får energi så är jag extremt omsorgsfull tillbaka!


När det gäller målmedvetenhet är det ingen tvekan, jag är målmedveten, strukturerad och har en logisk, inneboende drivkraft att prestera och arbeta hårt. Arbetsintensiteten är uthållig, effektiv och kapabel, jag är ordningsam, metodisk, regelmedveten och ansvarsfull. Prestationsorienterad, handlingskraftig, ambitiös, ihärdig med snabbt, instinktivt, intuitivt beslutsfattande.

Här är det verkligen ingen tvekan, jag är väldigt tydlig kring åtaganden och tycker verkligen inte om när någon tar lätt på en arbetsuppgift.


Balansmässigt är jag stabil, trygg i mig själv och påverkas lite av det som sker i omgivningen. Lugn, avslappnad, stabilt humör, gott självförtroende och tilltro till egna förmågan. Stresstålig, lugn och fokuserad under press.

Känner delvis igen mig i beskrivningen, men "lugn och fokuserad" är kanske inte en beskrivning där alla skulle känna igen mig i alla situationer :)

Jag lutar åt att vara mer utåtriktad, energisk och socialt dominant med stort behov av stimulans från omvärlden. Lite tillbakadragen, men samtidigt dominant och kraftfull i min sociala framtoning.

Nja, i många fall föredrar jag att arbeta själv med vissa uppgifter och jag är väl inte alltid den som söker nya spännande omgivningar och människor. Däremot vill jag gärna få saker att hända så kan tänka mig att det är en bidragande del om jag upplevs som väldigt utåtriktad.

När det gäller öppenhet visar mina resultat att jag är utforskande och okonventionell. Jag behöver och är öppen för inre känslomässiga upplevelser. Lätt fantasifull, dagdrömmande, Estetisk, konstnärlig, Intensivt inre känsloliv, starka känslouttryck men ändå med ett realistisk, fokus på här-och-nu.

Ok, estetisk och konstnärlig är egenskaper som jag gärna förknippas med och innovationsdelen där med utforskande och okonventionell är en naturlig del. Dagdrömmande och "öppen för känslomässiga upplevelser" har jag däremot ingen aning om vad testskaparna menar med....


Känner jag igen mig? Jo, det kan jag väl inte säga emot... Däremot känns detta personlighetstest en aningen förenklat jämfört med tex. REISS som jag genomfört tidigare. Gemensamt för alla dessa olika personlighetstester är väl att man skall ta dem med en nypa salt med tanke på att det är min egen tolkning av frågorna som ger svaren. Jag kan styra dit som känns bättre om jag vill och det är säkert flera gånger som ett svar kanske är mer moraliskt rätt baserat på uppväxt och omgivning. Däremot är det ju som alltid fruktansvärt kul att se resultaten :)

FLER ALTERNATIV KRING PERSONLIGHETSTEST HITTAR DU PÅ DENNA LÄNK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *