11 januari 2020

Nytt årtionde, nya utmaningar


2020, smaka på den... Tjugohundratjugo, tjugo-tjugo eller tvåtusentjugo, spelar ingen roll hur du själv uttalar årtalet, lite magiskt är det ändå...

Från ett kompetenshöjningsperspektiv är det såklart högintressant att försöka ligga tidigt framme och ha koll på teknikområden som växer och kompetens som saknas. Med tanke på att utvecklingstakten går rasande snabbt just nu är det nästan omöjligt att sia om hur det ser ut om 10 år om man inte jobbar på tex. någon av våra stora teknikjättar, men vissa trender kan vi ändå se redan nu.

IT i molnet har ju verkligen varit 2010-decenniets stora paroll och vi ser ju verkligen att de allra flesta av våra större arbetsgivare valt en inriktning och få har kvar sina stora interna serverhallar eller för den delen ens IT hos en lokal leverantör. Microsofts Azure och 365-satsning breder ut sig inom både privat och offentlig sektor, Amazons AWS är i andra fall en favorit bland bolag med mycket systemutveckling. RedHat & IBM jobbar hårt på att ta andelar och i stort sett varje stor tech-leverantör har sin egen molnvariant...

Nu när 5G är på utrullning undrar jag om vi kanske är på väg tillbaka till tunna klienter igen och alla arbetsdatorer blir enklare och konstant uppkopplade. Om det innebär att laptops och liknande minskar i vikt och fortfarande har bra prestanda tror jag vi snart kommer få se mer än Chromebook som tänker på detta sätt.

Ett område jag verkligen känner behöver mer utbildning än någonsin är just interaktion och kommunikation, dvs rent "mjuka" värden hur vi samarbetar och interagerar på ett framgångsrikt sätt. Jag märker att vissa personer har svårt att sätta sig in i hur viktigt det är att vara tydlig och transparent kring information och samarbete. Om tex. en person försöker vara snabb kring återkoppling medans motparten tänker att svaret kan vänta, då uppstår en frustration som inte är bra på något sätt. Jag hoppas och tror att just den mänskliga interaktionen får lite extra utbildningsbudget framåt!

PS: För mig personligen innebär 2020 en hel del jämna firanden... min yngsta dotter fyller 20 år, hennes närmsta storasyster fyller 25 år medans minstingen blir tonåring. Min underbara hustru och jag firar 15-årig bröllopsdag och 20 år som förlovade, många firanden kommer det att bli :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *