20 februari 2020

En mental vandring genom Skottland


Tänk dig att kunna associera utseende, lukt och smak till helt fantastiska upplevelser du kanske inte ens varit med om i verkligheten. Just detta är en stor del av de härliga träffar som vår lokala Wisky-förening ägnar oss åt en gång per kvartal.

Denna gång hade jag äran att för första gången stå som värd för vår träff och självklart var min ambition att hitta såväl intressanta och annorlunda Wiskys samtidigt som att ha en röd tråd löpande genom hela linan. Som född och uppvuxen på Hisingen med försmak för lite mer rökiga drycker så blev valet naturligt att fokusera på bärstensfärgade alternativ ifrån Islay-distriktet i Skottland.

Om vi kikar från vänster till höger så inleds kvällen på högsta nivå med världsmästaren, Kilchoman Sanaig! Skottlands minsta bryggeri Kilchoman etablerades år 2005 och när dom 2018 ställde upp i Wisky-VM slogs favorit efter favorit ut för att till sist kunna lyfta VM-guldet! 5½ år, lagrades inledningsvis drycken på begagnade bourbonfat med slutlagring på Oloroso sherryfat, spännande!
- Underbaraste doften på länge, fyller verkligen upp alla delar, mjuk och fin Wisky med lätt rökton. Helt klart en trevlig Wisky att bjuda även de som inte är mest inbitna single-malt-älskare på!
Betyg från kvällen: 4,1/6 (Mitt betyg 5)

Caol Ila Distillers Edition från 2019 stod näst på tur. Caol Ila är en leverantör som föreningen testat flera gånger med riktigt höga resultat. Denna 12-åriga DE.2019 har slutlagrats på Moscatelfat vilket ger en något mjukare Caol Ila än du kanske är van vid...
- Caol Ila är aldrig fel! Det märks att denna Wiskyn har mindre alkoholhalt och är lite rundare i smaken än tidigare drycker från destilleriet vi testat. Klart över medel även om den inte når fullt ut!
Betyg från kvällen: 4,1/6 (Mitt betyg 4)

Ardbeg Perpetuum är framställd i en begränsad upplaga i samband med destilleriets 200-års jubileum (2015). Föreningen testade faktiskt just denna redan samma år som den släpptes, men eftersom jag själv inte var med då plockade jag med den i alla fall då jag gillar Ardbeg och var nyfiken på om den utlovade kombinationen av silkeslen Ardbeg från bourbonfat och kryddig Ardbeg från sherryfat höll vad den lovade...
- Kvällens besvikelse tyvärr... godkänd men inte mer och Ardbeg har dessa små fuffens för sig ibland när dom "fixar till" en specialare utan den där riktiga inlevelsen man kan förvänta sig när flaskan kostar 1.100 kr, ta hellre någon annan variant om du vill ha just Ardbeg!
Betyg från kvällen: 3,1/6 (Mitt betyg 3)

Sist, men definitivt inte minst är kvällens dyraste Wisky, en Bruichladdich Octomore 9.3. Nu hade vi med 9.2:an i senaste träffen och den fick så höga betyg att jag bara var tvungen att plocka med 9.3 som släpptes nu i februari!  Lagrad på bourbonfat av amerikansk ek ger denna 5-åriga utgåva, Octomore 9.3 hela 133 ppm i rökighet så om du inte gillar rökig Wisky är detta verkligen något att undvika :)
- Efter riktigt höga betyg på tidigare testade Octomore 8.3 och 9.2 nu senast var förväntningarna på topp här för min del. Rökigheten märktes direkt vid upphällning och fyllde rummet med en känsla av nytjärad brygga. Med 63% och 133ppm är Wiskyn inte för alla vilket märktes på betyget, men för min del skulle jag gärna investera i en egen flaska framåt :)
Betyg från kvällen: 3,3/6 (Mitt betyg 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *