2 februari 2020

När slutade barnen läsa böcker?


Idag var hela familjen iväg på söndagsmiddag på den lokala pizzerian efter en skön promenad i (vår)solen. Det är inte så ofta alla är samlade så samtalet kom in på ett favoritämne för oss alla, nämligen böcker och läsning.

Av alla mina barn är det nog äldste sonen som fortfarande är den som i högsta grad hänger i och läser så gott som dagligen. Yngsta dottern hade en bokslukarperiod som mynnade ut i att i stort sett fastna i Harry Potter-serien och yngste sonen har även han fastnat i en fantasy-serie som han håller fast vid.

Diskussionen gick upp och ner, vi jämförde böcker/läsning med serier på Netflix/HBO etc och nyfiken som jag är ställer jag frågan till han som går första året på gymnasiet "hur många i din klass läser egentligen varje vecka"? Det nedslående svaret blev "tja, i stort sett är det väl bara jag..."

För mig som är uppväxt som bokslukare och verkligen älskat att upptäcka nya världar genom literaturen är det verkligen tråkigt att höra hur bokläsning så sakteliga försvinner, till och med boklyssnandet minskar till förmån för förenklade serier och filmer på gamla klassiker. Jag vet inte hur många gånger jag tex. hemma fått höra hur irriterande det är att inte Peeves dyker upp i Harry Potter-filmerna och samtidigt undrar jag hur många "HP-fans" som ens vet vem den karaktären är?
Har vi verkligen kommit så långt att allt som är "jobbigt" väljs bort? Böcker är jobbigt för du behöver först hämta boken i bokhyllan, hålla den när du läser och (herregud) vända sidor...
Det är ju faktiskt likadant med TV där jag ser att alla barnen har TV-apparat på rummet, men inte ens orkar casta från mobilen som är det digitala redskapet som alltid finns tillhands... Jag skänkte bort stora dataskärmar som hade förbättrat kidsens upplevelse, men det är ju jobbigt att ens koppla i HDMI-sladden till skärmen liksom...

När blev det egentligen såhär utspritt?
Tråkigt är det i alla fall oavsett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *