23 augusti 2007

Nokia och Microsoft/MSN levererar Windows Live-tjänster

msn.seIgår fick jag ett mail från en dam som arbetar på MSN. Med tanke på all spam så fick jag såklart dubbellkolla på 50-11 sätt att det inte var spam, men kom efter ett tag fram till att det var MSN som testar ett nytt sätt att få ut sin nya info, via bloggar...

Ok, "I'm a sucker for attention" så sjävklart blev jag smickrad att tillhöra den utvalda skaran och det som utlovades var en rykande het pressrelease om "om ett nytt, mobilt samarbete"... Fick helt plötsligt massa roliga tankar som att Nokia kanske skulle bli först ut att implementera Silverlight i mobiltelefoner, eller kanske att Nokia skulle köra MSN via Microsoft Surface på en giganttelefon :)

Men, men... idag kom pressreleasen som nedan...

Nokia och Microsoft levererar Windows Live-tjänster till miljoner mobila användare

Världens största mobiltelefontillverkare Nokia och Microsoft samarbetar nu om att leverera olika Windows Live-tjänster designade för Nokias mobiltelefoner. Nokia-kunder med S60-kompatibla enheter i elva länder, bland andra Sverige, kan nu ladda ner och få tillgång till Windows Live Hotmail, Windows Live Messenger, Windows Live Contacts och Windows Live Spaces. Det är Microsofts onlinetjänster för e-post, snabbmeddelanden (Messenger), kontakter respektive blogg. I början av nästa år kommer även kunder som har en Nokia Series 40-enhet att få tillgång till Windows Live-tjänsterna. Läs mer på Nokias Windows Live sida
Själv kör jag SonyEricsson (som kanske är nästa partner!?) så att Nokia drar iväg med detta påverkar inte mig direkt och hur mycket jag än uppskattar Live Messenger och Hotmail (som jag använt så länge jag kan minnas) så slår iGoogle och Google som sökmotor Microsofts motsvarighet med hästlängder (än så länge iallafall).

MEN, detta är definitivt ett steg i rätt riktning och med tanke på att Software as a Service var något som trummades in när vi var på Microsoft Partner Summit i Denver, så tror jag själv att Microsoft kommer att satsa stenhårt på denna marknad (och då vet vi hur det brukar gå :) Läs gärna mer om nysatsning på Sveriges största sajt (MSN)

1 kommentar:

  1. håller med dig om att det blir riktigt intressant när dom tar fram tjänsterna för våra vanliga ericssonmobiler......

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *