Det som Gartner (och även de personer som de riktar sig till) istället borde fokusera på är hur man effektiviserar de investeringar man de fakto måste göra. Nu kanske jag är en aning jävig i frågan, men jag har svårt att se varför man kan investera rejält med pengar i nya system och göra misstaget att låta bli att även "uppgradera" de som skall använda dessa...
Om man redan från början har med utbildning som en naturlig del i implementationer (förutsett då att man redan sett ekonomiska fördelar i den nya tekniken) så kommer man garanterat spara pengar genom;
- Personalen klarar av sina uppdrag snabbare
- Man slipper lägga lika mycket pengar på helpdesk/tid för IT-personalen som får leka "personlig coach" åt 100 pers som inte förstår enkla kommandon.
- Med stor sannolikhet får även man mer positiv personal som kanske tom hjälper till med feedback tack vare sina nya kunskaper.
Så till alla er CIO:er som läser denna artikel... tänk ett steg längre och se noga över fördelarna med att investera i kunskapshöjning när ni investerar i teknik!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!