3 december 2008

SAAB - Första, andra, tredje...

Ingen blev väl särskilt förvånad när GM går ut med att dom vill försöka sälja SAAB.

Vad som däremot förvånar mig är hur fruktansvärt lama säljresurser dom verkar ha... Samma sak gäller för Volvo PV där Ford till och med säger "vi vet inte ens om det finns några självklara köpare på marknaden..."

Hur fasiken skall man kunna få sålt något när man dels väljer att lämna skeppet när det inte ens fortfarande sjunker, utan mer står stadigt på botten som gamla ubåten i Das Boot... Tänk om den säljtekniken var spridd, då skulle vi ha desperata julgransförsäljare sådär framåt februari-mars, vi skulle ha teknikaffärer som går ut med reklam "vi vet att det egentligen finns hetare saker på marknaden, men snälla... vi har köpt sådant jäkla lager att vi måste bli av med den... rabatt?? Hur menar du... varför då???...."

Självklart skulle väl både Ford och GM redan när den ekonomiska krisen i USA började nämnas för några år sedan, ha försökt hitta köpare och då mer satsat rejält på att hålla fram fördelarna med teknologin och varumärket.... Då hade man alltid kunnat hänvisa till den amerikanska marknaden och kanske fått mer förståelse på att man tidigt försöker göra insatser, än att som nu komma springande med petflaskor vatten när hela skyskrapan brinner....

Förhoppningsvis löser sig problemen både för Volvo och SAAB framåt och tills dess får vi nog förvänta oss en hel del strama åtgärder på bägge håll!

PS: Min första inblick i att det ens fanns SAAB i USA kom från filmen "Moving" med Richard Pryor, där han en stor del av filmen skriker "my SAAAAAAAAB...." Filmtips till helgen kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *