26 december 2008

Världen är nattsvart... eller!?

Jag skrev ju min lilla 2009-årskrönika "Vinnare och förlorare 2009" för några dagar sedan och en av mina stöttepelare där var "revenge of the cloud" (jaja, "molnet", "the cloud" vad ni nu vill kalla det...)

Då kommer en av IT-världens största gnällmånsar, Nicholas Carr med samma framtidsvisioner, men desto dystrare (så klart). "Snart blir du av med jobbet" har rubriksättaren så catchigt fått till det och i stort sett går "intervjun" ut på att det stora, elaka Google tar över dina tankar och arbetsroller framåt...

Nu tror inte jag att världen är så svart eller vit som herr Carr ständigt återkommer till, men jodå... vissa arbetsroller kommer nog försvinna på sikt. Å andra sidan tillkommer det ett antal nya roller som vi aldrig sett för 20, 10 eller för den delen ens 5 år sedan så jag tror ju inte direkt att vi kommer gå en framtid till mötes där hälften av Sveriges invånare går utan jobb... vad tror ni!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *