31 december 2018

Retro för 2018 och målstyrning för 2019


Min kära kollega Helen Zetterlund som du möter när du stiger in på Informators Stockholmskontor har även företaget YourMindshift som stöttar individer, företag och ledare att utvecklas och prestera bättre inom hälsa, stresshantering, ledarskap och personlig utveckling.

Såhär inför det nya året fick jag ett gäng utmanande frågor att ta ställning för och på sätt och vis både göra en rejäl retro för året som gått samtidigt som jag fortsätter sätta fokus på vad som kan göra skillnad för mig personligen och alltid ha med min egen utveckling och välmående i planeringen!

Kraftfulla frågor för att skapa ett extraordinärt år!

2018

1. Vilka var dina 3 största prestationer under 2018? Varför?
- Arbetsmässigt är jag väldigt stolt över hur jag stöttat alla mina kollegor både i Sverige och Finland och säkerställt kontinuerlig produktutveckling på alla plan som toppats med ISO-certifiering och kvalitetsauktorisation av Utbildningsföretagen! Att hela min gamla avdelning känner stöd och förtroende att vara så autonoma som möjligt är extra positivt och tillfredsställande!

På ett mer personligt plan är min största prestation att verkligen tro på mig själv och kräva en förändring i arbetssituationen som både gynnar mig själv och min familj!

2. Vilken var den svåraste utmaningen under 2018? Vad lärde du dig ifrån det?
- Att gå ifrån en tydlig ledning, samarbete, stöttning och fokus på gemensam framgång till att vara tvungen att själv driva allt ifrån organisationsutveckling på alla plan och samtidigt inte känna de vanliga inspirationsmönstrena har varit extremt påfrestande och oinspirerande.

Det jag främst lärt mig är att du aldrig kan göra alla nöjda hela tiden. Utgå ifrån de personer som faktiskt ger energi tillbaka och låt detta samarbete bli en ledstjärna som förhoppningsvis drar till sig ny energi från annat håll också. Sluta lägg onödig energi på att försöka motivera personer som bara har sitt eget bästa i åtanke och lägg mindre tid på konflikter som inte behövs i din egen värld!

IDAG

1. Vad är du mest stolt över just nu?
- Allra mest stolt är jag över att jag aldrig slutat tro på mig själv och de resultat jag faktiskt vet att jag både har levererat historiskt, men också fortsätter producera! Det är lätt att lyssna på högljudda personer som ser sig själva åsidosatta mer än att faktiskt lita på de personer som alltid finns där och stöttar, även om det "bara" känns naturligt. Maktkamper lyfter ofta fram mindre positiva sidor hos de som vill upp, men om jag istället väljer att fokusera på personer som ger mig energi så säkerställer jag både mitt personliga välmående samtidigt som jag kan fokusera på att göra bra arbete ännu bättre!

2. Vad är de 1-3 sakerna på din lista som du skjutit upp i veckor, månader eller kanske till och med år?
- Till att börja med tog det alldeles för lång tid innan jag sa stopp kring allt resande med jobbet som i slutänden tyvärr tog betydligt mer energi än det gav. Nu har jag sett till att den delen av mitt liv är i fas igen och även om jag skulle gjort något åt det tidigare så är det ändå enbart positivt nu!
I kombination har jag gett mig själv det nödvändiga utrymmet att kunna lägga tid på författande och övrigt skapande som jag tänkt på i flera år och det är något som jag också kommer att fortsätta med!

2019

1. Om det var 3 år från nu och du tittade tillbaka på den tiden och du kunde få 3 saker gjorda – som skulle ge dig en enorm känsla av framgång – vad skulle de vara?

1. Publicera boken! Att faktiskt få ett avslut på författandet är viktigt, det finns hur många duktiga skribenter som helst som har ett halvfärdigt manus liggande i lådan...

2. Bygga kompetenskoncept kring boken! Nästa steg som bygger på första punkten är att dra nytta av mina kunskaper inom kompetenshöjning och faktiskt bygga ett helt utbildningskoncept som skapar en helhet av mina erfarenheter och tankar runt organisation- och personutveckling!

3. Jobba mer med organisations- och medarbetarutveckling! Att utveckla människor ger mig mer än att utveckla produkter/tekniker och jag vill framåt hitta sätt att ge mer utrymme till detta!

2. Om du är besviken över dina resultat om 3 år, varför skulle det vara? (Låt oss vara ärliga, vi vet alltid - i förväg - varför vi misslyckas med något) 
Enda anledningen till att jag skulle vara besviken över mina resultat om 3 år är om jag faller tillbaka i beteendet att försöka tillfredsställa alla samtidigt. En av mina starka drivkrafter är att få bekräftelse när jag tycker att jag gjort något riktigt bra och det är lätt att fokus blir att övertyga de som är mindre nöjda mer än att lägga kraften på de som faktiskt uppskattar arbetet.
Mitt löfte till mig själv är att ge min energi till de som faktiskt ger mig energi tillbaka!

3. Vilket ord skulle förändra allt för dig och ge dig fokus för 2019? 
Välkommen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *