10 februari 2019

Rensning á la Marie Kondo


Har du missat Marie Kondos korta program på Netflix rekommenderar jag varmt en titt eller åtminstone ett besök på hennes hemsida! För mig och frugan har det verkligen blivit en väckarklocka kring allt som samlas i garderober och bokhyllor!

Nyinköpt till kontoret
Vad är då grundtanken med rensning á la Marie Kondo? "Does it spark joy" är en återkommande fråga i programmet och rent ärligt, hur ofta ställer du dig själv den frågan runt kläder, böcker, prydnadssaker med mera? Själv är jag uppväxt med att man slänger inte böcker, och även om jag i vissa fall absolut vet att jag aldrig någonsin vill läsa om en inköpt bok så står den ändå där i bokhyllan och rent ärligt mest tar upp plats. Att göra en genomgång, dra fram allt inom ett område till samma ställe och sen verkligen plocka upp sakerna ett i taget och känna "är detta något jag kommer ha glädje av även framåt" är verkligen en aktivitet som ger utrymme för funderingar!

För mig personligen så har det blivit så att jag faktiskt ser och uppskattar det jag sparat än mer än tidigare och bara genom att lyfta fram och gå igenom sakerna så har jag väckt den där känslan igen som jag tidigare hade. Väldigt spännande och nyttig övning!

Jag började också fundera på hur det skulle kännas att lyfta över alla dessa positiva känslor till arbetslivet och om det kanske går att rensa bort på samma sätt? Det skulle verkligen vara en spännande utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *