14 december 2019

En utbildningsfantasts resa, del 16

Julledigheten närmar sig med stormsteg och för min del har det blivit en tradition att inför sista arbetsveckan ta en titt i backspegeln innan det är dags att svänga ut på motorvägen vi kallar för kommande år...

En nystartsvår

2019 inleds på ett väldigt spännande sätt då jag tar beslutet att gå vidare från gamla arbetsgivaren som jag de senaste åren stöttat med organisationsutveckling på nordisk basis. Efter att suttit ner flera timmar med min nya VD och verkligen vridit och vänt på alla frågor kring vilken roll jag kan bidra mest inom, hur ledarskapet i organisationen fungerar, utmaningar och förväntningar som finns på att växa med mera så känner jag att även om jag egentligen funderat på att ta mig till en organisation där mina erfarenheter stöttar fullt ut från planering till uppföljning så är det en spännande utmaning att få inblick i hur ytterligare en branschkollega fungerar.

Som innovationsansvarig får jag möjlighet att komma in med nya tankar och stötta utvecklingen i alla led där jag har erfarenhet. Oavsett om det gäller nya spännande produkter/utbildningar eller expertpartners som vill fortsätta arbeta med mig så ser jag att det går att bidra till utvecklingen av produkter, bredda och komplettera kursportföljen, social selling med mera. Jag är fullt fokuserad på att lägga all kraft på att stötta ansvariga inom respektive område och arbeta tvärfunktionellt där jag ser att jag kan bidra mest. Det är verkligen riktigt kul att se mitt arbete stötta på flera håll och jag trivs ju också allra bästa när jag får möjlighet att bidra till kollegors framgång! Rollen i sig är uppdelad som ca 80% produktledning och 20% att temporärt stötta våra större kunder i väst medans vi letar efter en ersättare till damen som roddat västsverige de senaste årtiondena :)

Den 20 februari är det dags för en annan högtidsdag när jag och frugan firar hela 20 år som ett par! Det är inte mycket som behövs, men av någon anledning har min kära hustru önskat en helg i Stockholm på tu man hand och det är riktigt skönt att kunna vara helt barnfria en helg och veta att gänget hemma mycket väl kan ta hand om varandra. Nu siktar vi på minst 20 år till tillsammans och då garanterar jag att vi inte kommer fira i Sverige utan någonstans mycket varmare och behagligare!

I år gör jag dessutom slag i saken kring något helt annat. Efter att under flera år stöttat Hisingens lag BK Häcken och äntligen fått med mig ett av barnen (yngste sonen) så köper vi varsitt årskort för att kunna vara ännu mer på plats. Väl investerade pengar och riktigt kul att kunna följa dom gulsvarta hjältarna på nära håll. Under året blir det en hel del matcher, frangångar med cupguld och en förtvivlad känsla när allt det positiva från våren går i grus mot hösten när flera av våra bästa spelare säljs och vi till sist landar på en mellanmjölksplats i tabellen. Enda lilla trösten då att vi ändå är bäst i väst i år igen :)

Under början av året så är det verkligen full fart på nya stället, jag pendlar inte riktigt lika mycket som tidigare men försöker att vara på huvudkontoret någon gång per vecka för att kunna jobba effektivt ihop med övriga produktchefer och annan ledning för att hitta nya innovativa områden vi kan förbättra. Det är verkligen jättekul och många gamla partners hör av sig för att fortsätta arbeta ihop. Jag gör mitt bästa för att para ihop dem med rätt kollega för att snabbt kunna driva ärendet vidare och i vissa fall går det riktigt smidigt och snabbt, i andra fall går det inte lika fort. För min egen del så är det väldigt viktigt att visa att jag inte kommit in för att ta någon annans roll, jag är med i teamet för att stötta, förenkla processer och hitta nya områden att komplettera med och växa inom!


I april släpps min första bok "Agilt ledarskap i en digital värld" och det är verkligen tillfredsställande att kunna hålla ett eget alster i mina händer! Självklart delar jag med mig av boken till vår egen ledningsgrupp, nya och gamla kollegor och hör av en hel del gamla partners och kunder som också vill ha ett eget exemplar, jättekul! I boken har jag samlat intryck som jag tagit till mig genom åren och förhoppningsvis får du som läser boken ett och annat tips även till din egen verksamhet! Riktigt kul att någon vecka senare också kunna dela mig mig av boken till Tiffani Bova som numer är seniorkonsult på Salesforce! Det har gått några år sedan vi träffades för första gången på den där Microsoftpartnerkonferensen i Orlando!

I maj sen är det verkligen fullpackat med aktiviteter där jag tyvärr inte själv kan närvara vid årets Agila Sverige, men ändå har sett till att vi är med och sponsrar och har både kollega och partner på plats! Själv är jag iväg på AWS Partner Summit för att få inspiration som sveriges största utbildningspartner. Riktigt kul att båda träffa gamla kontakter från Amazon, kunder och självklart både nya och gamla kollegor som ställer ut! en trevlig heldag. Inspirerande att AWS bjuder på inträdet till alla deltagare, det märks att dom verkligen vill komma in på den svenska marknaden!

Dagen efter är det dags för vår egen konferens, DevSum! Det är helt fullknökat med systemutvecklare som törstar efter ny kunskap! Själv ansvarar jag för ett av konferensrummen och det är riktigt inspirerande att både kunna träffa alla kunder som är på plats, men framförallt att få möjligheten att lyssna på några av Sveriges och världens främsta experter på områden som Azure, AI med mera! Denna konferens är verkligen spännande och själv har jag gjort mitt allra bästa för att få med både nya partners och framförallt förslag till fler utbildningar inom systemutvecklingsområdet till kursportföljen så vi har något riktigt häftigt i utbildningsväg att följa upp med!


I juni sen blir det än mer agilitet när vi först står som värdar för Agile People i Göteborg och föreläsning om hur vi tillsammans kommunicerar och arbetar på bästa sätt. Riktigt kul att kunna stötta så vi får in mer mjuka värden på agendan! Extra roligt att kunna visa upp en annan sida av oss än som tidigare ett bolag som mest är förknippade med IT-proffs-utbildningar...


Några dagar senare är det dags för mig själv att stå på scen och föreläsa om agilt ledarskap i en digital värld! Det är min gamla vapendragare Promote som arrangerar konferensen Focus on Performance som riktar sig till HR- och L&D-medarbetare både från branschen men framförallt också från våra större svenska bolag. Jättetrevligt att kunna träffa både gamla vänner och bekanta men också få möjligheten att sprida lite agilitet. Min bok är väldigt uppskattad, men jag känner också att det hade varit trevligt att haft en engelsk version, vännerna utanför landet har inte lika lätt att läsa svenska :)


En riktigt fullspäckad vår rundas av med ytterligare ett besök på Microsofts stora partnerkonferens, numera omdöpt till "Inspire". I år genomförs konferensen i Las Vegas som jag inte besökt något av de tidigare åren jag varit över i Nordamerika. För mig personligen ger inte denna konferensen lika mycket som tidigare år. Självklart är det alltid inspirerande att se de stora spektaklen med flera tusen deltagare som lyssnar på Keynotes och lika trevligt som vanligt att träffa gamla partners och kunder som jag stött på tidigare genom åren. Ändå känner jag att den tekniska nivån sjunker för varje år och flera av mina gamla vapendragare redan har gett upp att delta. Detta är nog min allra sista partnerkonferens även om det som alltid är inspirerande att åka över!


En tvärt-om-höst

Efter en välbehövlig semester är det dags att köra igång för hösten. Det visar sig då att vi tyvärr inte lyckats hitta en ersättare till vår gamla storkundsansvarig här i väst, så min egen roll transformeras en aning kan man säga. Om jag tidigare skulle lägga 80% på produkt- och 20% på kundsidan så blir förhållandena helt ombytta. Våra kunder i väst är absolut inte små och mitt eget arbete gör också att vi hittar fler och fler områden att stötta med kompetenshöjning inom. En positiv faktor är att jag allt mer huserar i Göteborg, så resor och övernattningar landar verkligen på ett minimum. Själv har jag inte haft en mer säljinriktad roll sedan 2012, men märker snabbt att det mer handlar om ett mindset och naturligt genuint intresse att stötta kunderna för att lyckas.

Den del produktutveckling som kvarstår lägger jag nu helt och fullt på de kunder jag själv arbetar med och vi levererar nya metoder inom blended learning, kurser som splittas för att kunna ge utrymme för reflektion och praktiskt nytta, nya lärare som jag själv arbetat länge med tidigare kommer in och stöttar mina kunder. Det bästa här är att jag faktiskt själv tar hand om hela processen kring behovsanalys, snabba svar direkt från beställare, lärare och ganska ofta kan leverera kompetenshöjning med metoder vi inte sen tidigare har "på hyllan". Att kunna vara självständig är positivt och snabbrörligt, men ibland hade det varit trevligt att bolla idéer med någon internt också.

Det personliga ledarskapet i form av ungdomsfotboll kommer till vägens ände när yngste sonen känner att han efter sådär sex år med fotboll vill hitta något annat och väljer att fokusera på scouter och gitarrspel. För mig själv blir det ett naturligt slut efter att ha följt dels sonens hela fotbollsresa och innan dessa en herrans massa år med yngsta dottern så är det dags för andra att ta vid. Samtidigt som det är naturligt blir det lite konstigt, vad skall jag göra med all fritid som plötsligt finns? :)

Författarmässigt påbörjar jag arbetet med bok nummer två med fokus kring förtroendegivande ledarskap, modern workplace, agil transformation och mycket kontinuerlig kompetenshöjning. Egentligen är det en naturlig fortsättning och fördjupning på min första bok och nu när jag inte längre har en dag/vecka att lägga på författandet märker jag att det definitivt tar längre tid. Det är också väldigt trevligt att komma ut och träffa läsare och jag hinner åtminstone med ett bok-event under hösten även om jag gärna hade kommit ut till fler. Har du förresten tips om events där en författare inom ledarskaps-genren kan delta så får du gärna hojta till!


I början november har jag själv både tagit hem årets budget, gjort bättre resultat än vi lyckades med för samma kunder förra året och lagt upp en pool med konkreta affärsmöjligheter för nästa år om ca 11 MSEK. Om jag i somras var lite fundersam kring hur det skulle vara att ha ökat kundfokus så visar det sig verkligen att mina gamla takter sitter i! I slutänden är det såklart en fråga om att både kunden och partners känner att vi gör dessa kompetenssatsningar tillsammans för att få fram tre vinnare, vi, våra experter och självklart den allra bästa kompetenslösningen för kunden! Jag, en kollega och vår Sales Director går ut och uppmärksammar framgången. Hotell Posts restaurang Nord är verkligen ett supertrevligt ställe att fira tillsammans på!

Nu är det inte många dagar kvar på året och jag hoppas att ni får en riktigt lugn och skön julhelg! Själv göra jag sista arbetsdagen för året på fredag och planerar som alltid att koppla bort närvaron på Internet under ledigheten till förmån för familjen!

Vi hörs och ses nästa år!
//Tobias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *