29 december 2019

Nyårslöften inför 2020


Nu är det bara några få dagar kvar på detta årtioende och på onsdag går vi in i 20-talet, det nya 20-talet... För 100 år sedan inleddes det "glada 20-talet" efter första världskrigets fasor och även om vi i dagsläget inte haft ett världskrig i sig så hänger krigets fasor kvar i många länder. Tänk om vårt nya 20-tal också skulle kunna bli ett glatt årtioende, det skulle vi alla kunna behöva lite mer av!

Tyvärr lär vi oss sällan av historien och även om det gamla 20-talet inleddes i ett positivt tecken så var det även här vi såg starten av karriärer för herrar som Adolf, Benito, Mao och Sovjetunionens uppstart. Från ett mer positivt perspektiv kommer vi även inom några år fira 100-årsjubileum för Allsvenskan, Liseberg, Volvo, Svenska Mässan och Götaplatsen i Göteborg, många jubileum att se fram emot!

Om 2019 ur mitt perspektiv varit omtumlande och händelserikt tänkte jag fokusera än mer på min egen och familjens synvinkel under 2020. Lite som du alltid får höra under säkerhetsgenomgångarna innan flygplanet lyfter "se till att ta hand om dig själv först innan du fokuserar på medpassagerarna". Om jag och min familj mår bra så blir det enklare att även kunna stötta andra när det behövs!

Tobias nyårslöften inför 2020

1. Sätta hälsan först
- 2-3 besök på gymmet per vecka är inte omöjligt att hinna med och lägg till några promenader med familj och kollegor så blir det en positiv trend! Detta kommer jag lägga stor vikt vid under nästa år och verkligen se till att prioritera!

2. Planera för personliga äventyr framåt
- I min ålder är äventyr inte fallskärmshopp och snabba bilar, mer att jag som nu börjat planera upp för stunder med familj och inte minst min underbara fru som jag varit iväg ifrån så många gånger de senaste åren. Bara att planera in en weekend på hotell med konsert och härlig mat ger så mycket att se fram emot! Just nu ligger Öl & Wiskeymässa i april, GES-konsert och hotellövernattning i maj, Rammstein på Ullevi i augusti uppbokat och jag har börjat kika på resor till varmare länder...

3. Utvecklingsplaner i karriären
- Under de senaste åren har jag fokuserat mycket på att stötta medarbetare med processer, coaching och innovation. Att få andra att lyckas har varit mitt mål och något jag arbetat hårt för, inte alltid i medvind. Under 2020 kommer jag fokusera på egen framgång och utveckling i vilken roll det än blir och att det även självklart kommer att stötta mina medarbetare blir en trevlig sidoeffekt!

4. Utrymme att skriva klart bok #2
- Jag har sen tidigare satt en egen deadline på att bli klar med min andra bok framåt sommaren 2020. Om jag dedikerar minst två timmar varje vecka till författandet så kommer jag kunna presentera en helhet som senast juni 2020!
Jag skulle nog kunna komma på fler nyårslöften, men känner att de fyra målsättningarna jag satt upp kommer behöva fullt fokus för att verkligen genomföra så det får räcka såhär. Det kommer bli spännande att jobba mot dessa mål och även roligt att se vad andra valt att satsa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *