20 juli 2019

Microsoft Inspire 2019, sammanfattning

nöjda och glada på avslutningsfest med Queen på scen...

Så har jag då äntligen kommit hem efter en härlig vecka med Microsoft och partners. Eftersom jetlagen gör att jag inte ens kan sova så är det väl lika bra att "dygna" så jag kan försöka vända tillbaka kroppen på rätt tidszon och då blir det bra också att sammanfatta min vecka i Las Vegas och sen koppla ner och fokusera på familj och semester!

Till att börja med så är Las Vegas fasiken inte lättaste stället att flyga till, åtminstone inte för mig som bor på västkusten. Resan dit blev ju antagligen den krångligaste jag upplevt under alla år. Från Landvetter bar det av till London och Heathrow, men att anslutande flyg sen gick från Gatwick innebar en timmes bussresa på den engelska landsbygden. Jag vill gärna ha kontroll så det blir ganska stressigt med alla dessa pusselbitar som ska passa. Väl på Gatwick funkade det finfint att flyga direkt till Las Vegas, men blir det någon mer gång kikar jag nog på alternativ rutt.

Innan vi går in på konferensen i sig vill jag också gärna flagga för att Las Vegas verkar vara den dyraste staden i USA att turista i (åtminstone som jag upplevt). Att Starbucks ska vara det minst dyra stället att ordna frukost ("bara" $ 18.50) är ju ganska sanslöst. Värst var en vän som ville äta nyttigt och fick slanta upp runt $ 40 för en frukost liksom. Det var lite mindre än jag själv fick pynta för en cheeseburgare med pommes plus ett litet glas vin till, som hittat liksom :) Just att Microsoft plockat bort frukosten som tidigare ingick känns faktiskt riktigt snålt!


Hotellet Palazzo (del av Venetian-kvarteret) är också en upplevelse i sig. Femstjärnigt och sviter överallt kostar därefter. Misstänker att de flesta hotell runtomkring kostar ungefär lika mycket och altnernativet att bo lite längre bort skulle lätt komma upp i samma kostnad minst i taxiresor. Jag blev själv förvånad att se på maps att hotellet bara ligger 7 minuter från flygplatsen med bil, men det stämde inte direkt med verkligheten då både bil- och gångvägar i Las Vegas verkar skapt att ta folk på rundturer så oavsett vart vi skulle gick det inte enkelt och snabbt direkt. Mitt första intryck var att staden känns som något slags Disneyland för vuxna, väldigt mycket konstgjort överallt!


Nog om detta... överlag uppläggsmässigt var detta en av de bästa Microsoftkonferenserna som jag deltagit på genom åren. Den svenska planeringen med egen dedikerad lounge i samma hotellkomplex jag bodde var suverän. Mycket tid för nätverkande utanför sessionstid och snyggt sammanhållet. Keynotes i sig genomfördes i högre tempo och lyckades hålla intresset hela vägen. Framförallt var den avslutande Keynoten med Satya & Co det bästa jag varit med om, ruggigt proffsigt, intressant och roligt!


Sessionerna då... teknikmässigt de delar som absolut fått mest utrymme var Microsoft samarbetsplattform Teams där jag själv deltog på 2-3 av dessa. Teams är absolut en spännande plattform och vi i Sverige har bara skrapat på ytan att dra nytta av användningsområdena. 365 finns det antal sessioner om och alla har fokus på nytta mer än teknik. Microsoft Dynamics är ett område jag själv försökt hålla mig undan så mycket som möjligt, men på konferensen trycks det verkligen ut och best practice av multinationella kunder löser av varandra. Azure nämns då och då, men eftersom jag känner experter som är på plats och undervisar Microsoftare i deras egen konferens Ready som går samtidigt så är det tydligt att detta område kommer få än mer fokus framåt.

Överlag har Inspire betydligt mindre teknikfokus än WPC-konferensen som jag varit med på innan. Jag försökte boka på sessioner som nyheter inom SQL Server 2019 men dessa blev sent inställda så misstänker att intresset överlag bland deltagarna faktiskt inte längre ligger på nyheter inom tekniken. Avslutande keynote lyfter fram lite fler demos inom just Teams, AI, Machine Learning, Augumented Reality med mera, men mer nerdigt än så blir det aldrig riktigt.


En röd tråd annars som löper genom hela årets konferens är transparens och compliance (vet inte korrekt svensk översättning, men meningen är att tex. uppfylla GDPR, ISO etc) och inclusion (även här finns ingen suverän svensk översättning.. "inkludering" kanske, meningen ändå att alla skall känna sig välkomna och delaktiga). Redan första keynoten tar upp detta och jag tror faktiskt varenda session lyckades klämma in det på något sätt, så just detta mer mjuka värde lyfts verkligen fram som en framgångsfaktor både när det gäller att hantera medarbetare, men också för att faktiskt ha ett attraherande värde på marknaden!

Är detta en bra konferens då? Är du en Microsoftpartner och jobbar med kunder och partners som använder tekniken så är svaret ett rungande JA! Innehållsmässigt har det verkligen blivit tunnare, men att tanken just är att "inspirera" är tydligt och även om flera case som lyfts fram känns lite avlägset för oss i Sverige är det alltid bra att få en inblick i vad som går att göra! Relationsmässigt hittar du inget bättre tillfälle att under flera dagar umgås och lära känna både kontakter på Microsoft, men framförallt alla andra partners som också är på plats. Jag har själv relationer sedan flera år som i många fall inleddes någon trevlig kväll på konferensen där vi kanske inte direkt pratade jobb. Det viktiga som alltid är att komma ihåg att vi är alla människor och en trevlig relation påverkar såklart också i yrkeslivet, du arbetar helt enkelt hellre tillsammans med personer som du vet att du trivs med!

Själv har jag nu lyckats ta mig tillbaka till Alingsås, en strapats på sådär 30 timmar med alla byten och väntetid till nästa avgång. Nu är det semester som gäller fram till den 5 augusti, jag lovar att försöka koppla bort allt annat så mycket jag kan :)

Leaving Las Vegas... bye bye and welcome vacation...


4 kommentarer:

  1. Tack för bra sammanfattning
    Trevlig sommar

    SvaraRadera
  2. Tack själv! Ska försöka komma i säng nu 😂

    SvaraRadera
  3. Hej Tobbe
    Välskrivet som alltid!!
    Stort tack för din summering från en som inte var på plats i år....
    Kul att Svenska Microsoft lyfte upplevelsen på ett så föredömligt sätt, det gör ju att man vill delta nästa år... men varför ta bort frukosten..... man kan ju nästan undra om MSFT fick kickback på sålda frukostpaket ;-)
    Vi kan väl höras efter semestern och kanske ta en lunch eller så..
    /Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Janne, Inspire och framförallt nätverksmöjligheterna var riktigt bra i år (förutom snålgrejer som frukosten :) Klart vi ska ses i höst, vi hörs och ses! :D

      Radera

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *