2 juli 2019

LinkedIn - Social Selling Index


Jag tror det var runt 2007-2008 som jag själv satte upp ett konto på LinkedIn, framförallt för att jag på den tiden testade det mesta nytt inom social media som kom till Sverige. Sedan dess har jag kommit att uppskatta plattformen mer och mer, framförallt för att det ger mig en möjlighet till bra kontaktvägar i yrkeslivet.

Personligen använder jag antagligen LinkedIn mer än de allra flesta och det handlar både om att hålla kontakten med partners och kunder, men lika mycket för att snabbt kunna definiera vem som kan vara rätt person att knyta kontakt med kring olika områden.

Över tid har portalen vuxit och idag erbjuder den mycket matnyttigt kring företagsinformation, men också en växande utbildningsdel med LinkedIn-learning som är väldigt intressant att följa. Överlag är faktiskt detta den sociala plattform som verkligen ger mest tillbaka när det gäller kommunikation i yrkeslivet (och det gäller såväl P2P som B2C och B2B!).

Att hålla min egen information uppdaterad och delta i diskussioner gör att jag håller mig ajour kring nyheter som är intressanta för mig samtidigt som jag delar detta med mina kontakter. Visserligen har det börjat komma fler och fler pushiga kontaktförfrågningar senaste tiden, inte minst när LI trycker ut företagssidor i allt högre grad, men det går hyfsat lätt att sålla bort ointressanta uppvaktningar med hjälp av verktygen i systemet.

Använder du själv plattformen? Har du koll på hur algoritmerna rankar din medverkan? Du kan mäta ditt eget SSI på https://www.linkedin.com/sales/ssi (förutsett att du faktiskt har ett LinkedIn-konto då :) Är vi förresten inte redan connectade så hör gärna av dig! Jag uppskattar alltid nya intressanta kontakter och man vet aldrig när det uppstår möjligheter för samarbete!
Du hittar mig på https://www.linkedin.com/in/aljapaco/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *