Tobias Strandh på scen under Focus on Performance 2019 |
Efter mina sessioner om agilt ledarskap på Focus on Performance 2019-konferensen har jag fått en del frågor om vad egentligen en agil transformation är och hur det skiljer sig från "vanligt" arbetssätt och jag tänkte försöka förklara här hur jag ser på detta område.
Många företag idag fokuserar på vinst istället
för på vilket värde de skapar för sina
kunder. Med kundfokus på värdeskapande så kan företag bättre förstå sina kunder
och anpassa tjänster och produkter efter deras önskemål och faktiskt på så sätt öka lönsamheten. Genom att
strukturera organisationen i team/nätverk skapas bättre förutsättningar för att
kunna anpassa arbetet där det gör störst nytta för att optimera kundnytta.
Genom en traditionellt hieratisk struktur
skapas byråkrati och stuprör där upplevelsen av att organisationen är toppstyrd
är vanligt förekommande. I en traditionell struktur är det vanligt att ta fram
långsiktiga planeringar över längret tid vilket minskar flexibiliteten. I vår omvärld
sker förändringar i allt högre takt och det är därför viktigt för företag att snabbt kunna
styra om.
Stora förändringar kan vara påfrestande för
arbetsplatser och det kan därför vara bra att inför en mindre förändring och testa det i
liten skala för att se resultat och kunna justera innan den
storskaliga förändringen genomförs. Att testa något småskaligt ökar också
chansen att vi vågar testa något nytt när riskerna är små.
Ledarnas syn på människan, medarbetaren, är A och O i en transformation. De två ytterligheterna, X- respektive Y-ledaren, påverkar organisationen i helt skilda riktningar. En X-orienterad ledare tror att medarbetarna avskyr och vill undvika allt arbete, är lata, måste bli styrda och kontrollerade. En sådan ledare får tydligt lägre resultat när medarbetarna värderar organisationens kvalitetsaspekter.
Den Y-orienterade ledaren tror däremot att medarbetarna under rätt förutsättningar vill arbeta, söker ansvar samt att det krävs andra metoder än kontroll och hot för att uppfylla organisationens mål. De tydliga indikationerna visar också att organisationer med Y-ledare har medarbetare med bättre hälsa, mindre stress och sjukskrivningar. Ledarbeteende som är relations- och förändringsinriktat får också högre värde när det gäller kvalitetsaspekter.
”Ofta får vi höra att vi skall behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Det är faktiskt betydligt effektivare att behandla andra så som de själva vill bli behandlade och inte utgå från oss själva. Vi är alla olika personer”
Ledaren behöver vara så ärlig och öppen
som möjligt. För att undvika misstankar om en dold agenda så är det viktigt att
ledare i tider av förändring, är så ärliga och öppna med sina avsikter som det
är möjligt för att skapa transparens och tydlighet. Ledaren bör därför stå i ständig dialog
med sina medarbetare om gruppens arbete och dess koppling till
verksamhetens övergripande syften och mål.
Att genomföra en agil transformation är en
förändring av företagets kultur vilket ofta är en stor utmaning. Först och främst
bör man fundera på varför företaget ska/bör genomföra en transformation. Det är
lätt att tro att det handlar om att hitta nya processer och arbetssätt, men istället handlar det om att visa en tilltro till medarbetarna och ett ömsesidigt förtroende där alla gör sitt bästa utifrån förutsättningarna just nu.
Vid en transformation måste hela ledningen
vara överens om att det är en insats som behöver göras, se nyttan, och sedan
praktisera ett ledarskap som stödjer det agila förhållningssättet. Extern hjälp
av agila experter kan ofta underlätta förändringsresan så att genomförandet inte
blir en ”quick-fix” med fel fokus. Att arbeta mot att bli mer agila är något
som du aldrig blir klar med, det är ett mindset då resan dit är minst
lika viktig, om inte viktigare, än att nå målet i sig.
Som i alla processer bygger förändringsarbete
på kontinuerlig kommunikation och målet att hitta ett gemensamt synsätt på vart vi är på väg
och varför vi tillsammans gör detta arbete. Att då även ställa krav på
engagemang är viktigt för att hela gruppen skall känna att det vi gör är lika
viktigt för alla!
Är du själv i början av
eller kanske redan påbörjat en agil resa har vi flera utbildningar som kan stötta
och förenkla din väg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!