7 juli 2019

AGIL TRANSFORMATION

Tobias Strandh på scen under Focus on Performance 2019

Efter mina sessioner om agilt ledarskap på Focus on Performance 2019-konferensen har jag fått en del frågor om vad egentligen en agil transformation är och hur det skiljer sig från "vanligt" arbetssätt och jag tänkte försöka förklara här hur jag ser på detta område.

Många företag idag fokuserar på vinst istället för på vilket värde de skapar för sina kunder. Med kundfokus på värdeskapande så kan företag bättre förstå sina kunder och anpassa tjänster och produkter efter deras önskemål och faktiskt på så sätt öka lönsamheten. Genom att strukturera organisationen i team/nätverk skapas bättre förutsättningar för att kunna anpassa arbetet där det gör störst nytta för att optimera kundnytta.

Genom en traditionellt hieratisk struktur skapas byråkrati och stuprör där upplevelsen av att organisationen är toppstyrd är vanligt förekommande. I en traditionell struktur är det vanligt att ta fram långsiktiga planeringar över längret tid vilket minskar flexibiliteten. I vår omvärld sker förändringar i allt högre takt och det är därför viktigt för företag att snabbt kunna styra om.

Stora förändringar kan vara påfrestande för arbetsplatser och det kan därför vara bra att inför en mindre förändring och testa det i liten skala för att se resultat och kunna justera innan den storskaliga förändringen genomförs. Att testa något småskaligt ökar också chansen att vi vågar testa något nytt när riskerna är små.


Ledarnas syn på människan, medarbetaren, är A och O i en transformation. De två ytterligheterna, X- respektive Y-ledaren, påverkar organisationen i helt skilda riktningar. En X-orienterad ledare tror att medarbetarna avskyr och vill undvika allt arbete, är lata, måste bli styrda och kontrollerade. En sådan ledare får tydligt lägre resultat när medarbetarna värderar organisationens kvalitetsaspekter. 

Den Y-orienterade ledaren tror däremot att medarbetarna under rätt förutsättningar vill arbeta, söker ansvar samt att det krävs andra metoder än kontroll och hot för att uppfylla organisationens mål. De tydliga indikationerna visar också att organisationer med Y-ledare har medarbetare med bättre hälsa, mindre stress och sjukskrivningar. Ledarbeteende som är relations- och förändringsinriktat får också högre värde när det gäller kvalitetsaspekter.
”Ofta får vi höra att vi skall behandla andra som vi själva vill bli behandlade. Det är faktiskt betydligt effektivare att behandla andra så som de själva vill bli behandlade och inte utgå från oss själva. Vi är alla olika personer”
Ledaren behöver vara så ärlig och öppen som möjligt. För att undvika misstankar om en dold agenda så är det viktigt att ledare i tider av förändring, är så ärliga och öppna med sina avsikter som det är möjligt för att skapa transparens och tydlighet. Ledaren bör därför stå i ständig dialog med sina medarbetare om gruppens arbete och dess koppling till verksamhetens övergripande syften och mål.

Att genomföra en agil transformation är en förändring av företagets kultur vilket ofta är en stor utmaning. Först och främst bör man fundera på varför företaget ska/bör genomföra en transformation. Det är lätt att tro att det handlar om att hitta nya processer och arbetssätt, men istället handlar det om att visa en tilltro till medarbetarna och ett ömsesidigt förtroende där alla gör sitt bästa utifrån förutsättningarna just nu.

Vid en transformation måste hela ledningen vara överens om att det är en insats som behöver göras, se nyttan, och sedan praktisera ett ledarskap som stödjer det agila förhållningssättet. Extern hjälp av agila experter kan ofta underlätta förändringsresan så att genomförandet inte blir en ”quick-fix” med fel fokus. Att arbeta mot att bli mer agila är något som du aldrig blir klar med, det är ett mindset då resan dit är minst lika viktig, om inte viktigare, än att nå målet i sig.

Som i alla processer bygger förändringsarbete på kontinuerlig kommunikation och målet att hitta ett gemensamt synsätt på vart vi är på väg och varför vi tillsammans gör detta arbete. Att då även ställa krav på engagemang är viktigt för att hela gruppen skall känna att det vi gör är lika viktigt för alla!
Är du själv i början av eller kanske redan påbörjat en agil resa har vi flera utbildningar som kan stötta och förenkla din väg.

Läs gärna mer i min bok Agilt ledarskap i en digital värld (utgiven 2019)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *