Ett tag var ICT-mässan i Göteborg det allra hetaste stället att delta på om du arbetade med IT och digitalisering på något sätt. 2009 var jag själv inbjuden till trendspaningsdebatt med titeln "Hajp eller fundamental förändring?" Moderator var Johan Hallsenius från Computer Sweden (då på sin absoluta peak) och förutom mig själv deltog Christina von Dorrien (då VD på Interactive Institute, idag CEO på Blå Stjärnans Djursjukhus), Magnus Petzäll (dåvarande CIO i Göteborgs Stad, numera CDO / Digitaliseringsdirektör på Havs- och Vattenmyndigheten) och Ingrid Blom, Senior Program Manager från Logica (nu CGI) som diskuterade vad som var på gång inom IT-Sverige. Själv höll jag såklart kompetenshöjningsflaggan högt och fick med mig de flesta i panelen kring att just utbildning och speciellt inom IT-sektorn är något som verkligen måste prioriteras mer av alla parter.
Idag tio år senare pratar vi fortfarande om digitalisering, med den stora skillnaden att kompetensklyftorna 2019 är än större än 2009.
Föreningen Swedsoft som jag själv var starkt engagerad i under flera år driver frågor kring utbildning, kompetensförsörjning, forskning och innovation och har tillsammans med Teknikföretagen släppt flera rapporter kring kompetens- och medarbetarbrist inom IT-området, nu senast i slutet maj med rapporten "mjukvara är Sveriges nya infrastrukturen" med siffror som visar att utgifter för mjukvara hos företag i Sverige har fördubblats från 25 miljarder kr år 2014 till 50 miljarder kr år 2019!
Samtidigt som konkreta siffror då visar på högre investeringar i teknik så finns inte motsvarande siffror som visar på faktiskt ökat engagemang hos företagen när det gäller investeringar i medarbetarnas kompetens att hantera all teknik. Tvärtom verkar det fortfarande vara utbrett att när det närmar sig bistrare tider och sämre kurs för den svenska kronan så dras svångremmen åt kring kompetensinsatser. Det är inte ovanligt att höra om bolag som betalar sina medarbetare för genomförda certifieringar efter självstudier (för att slippa kostnader för frånvaro), men vart säkras då den faktiska kompetenshöjningen? Jag tror själv på att vissa personer definitivt klarar av att genomföra självstudier helt på egen hand och faktiskt höja sina kunskaper över tid, men däremot är jag helt övertygad om att flertalet möjligtvis lär sig text och akronymer utantill, klarar sin certifiering, men tappar större delen av de nya kunskaperna ganska omgående då ingen är där och stöttar/coachar för att vidarutveckla. Vart är arbetsgivarens syn på kontinuerlig kompetensutveckling?
Så jag lånar fräckt titeln från vår gamla trend-debatt... Digitalisering - Hajp eller fundamental förändring? Är ni en del av hajpen eller en del av den faktiska förändringen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!