10 augusti 2019

Kontinuerlig kompetensutveckling, en utbildningsresa

Kontinuerligt lärande, kompetensutveckling när det behövs och i det utförande som bäst passar den aktuella situationen är något som jag skrivit om flera gånger tidigare på bloggen. Efter sommarens besök i Las Vegas blir det än tydligare vilket steg detta tänk tagit hos de globala teknikjättarna!

Redan under konferensen Focus on Performance som jag deltog på i juni (med L&D-deltagare från flera av sveriges största arbetsgivare) var det väldigt tydligt att fokus för deras kompetenshöjande åtgärder framåt rör både regelrätta utbildningsinsatser, men minst lika mycket hur vi kan engagera medarbetarna att jobba med detta lärande i sin egen vardag. Insikten att en utbildningsresa aldrig är helt avslutad är extremt viktig och den som ser sig själv som färdiglärd tappar möjligheter att förbättra sina kompetenser oavsett om det är i yrket, inom idrotten eller för den del när du lagar mat till familjen hemma. Microsofts partnerevent då? Jo, från att tidigare ha haft ett hyfsat starkt teknikfokus gick årets konferens verkligen i humanismens tecken. Att nuvarande VD Satya Nadella skiftat fokus rejält sen Steve Ballmer & Co har väl inte undgått någon. Nu är det en insikt att det är människor som driver tekniker och hur vi uppfattas och behandlar varandra som i många fall avgör vem du vill arbeta med eller köpa tjänster och produkter ifrån.


När det gäller kompetenshöjning så lyfter Microsoft fram tre viktiga nyckelfaktorer för framgång. Kontinuerligt lärande, Hands-on (dvs möjligheten att snabbt kunna praktisera dina kunskaper) och att vi mer skall fokusera på behovet och jobbrollen de nya kunskaperna riktas mot mer än det teknikfokus som tidigare rått. För mig känns detta tänk helt naturligt, det spelar liksom ingen roll hur bra teknik någon köper in så länge de som skall använda tekniken inte känner att den stöttar de mål och behov som finns för att nå dessa.


Själv har jag länge arbetat hårt för att hitta en bred lösning för att stötta kompetensresor. Jag är fortfarande en stark anhängare av att träffa en expert för att få stöd med nya kunskaper, men vi behöver också säkerställa syfte med utbildningen, att kunna stötta insatser före, under och efter dessa tillfällen och kunna se när självstudier är det bästa leveranssättet.

I tider som dessa när digitaliseringen springer allt snabbare är det enkelt att hitta kostnadseffektiva utbildningsinsatser och för en del är detta perfekt. Många andra behöver stöd för att både kunna ta till sig och verkligen förstå det dom lärt sig eller för den delen någon som motiverar att kunskapsinhämtningen fortsätter. Tyvärr är det många gånger priset som avgör vilken utbildningsleverans som köps in, men senaste tiden har det blivit allt tydligare att den billigaste modellen kanske inte alltid är den mest ekonomiska i längden när inköpta utbildningslösningar till slut står utan användare och den nya kunskapen aldrig kommer till nytta.

Här är det som jag trivs allra bäst när jag ihop med kund och expertpartner kan bolla fram unika utbildningspaket som tar hänsyn till uppsatta mål och tillsammans jobbar fram program som kan innehålla både fysiska träffar, webbinarstödda självstudier, återkommande korta Q&A på distans när alla i gruppen inte arbetar på samma ort/land och hela tiden stöttat av något slags digital plattform där både vi och kollegorna kan hjälpa varandra att repetera och komma vidare. Då blir det plötsligt något mer än att bara "köpa kurs" och inte se full effekt, då har vi hittat en form av kontinuerlig kompetensutveckling och fokus på konkreta resultat. Skulle det kunna funka hos er också?
You cannot do today's job with yesterdays methods and still be in business tomorrow...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *