31 augusti 2019

SAFe och det mänskliga behovet av agil struktur


Nu har det gått lite över 1½ år sedan jag själv grottade ner mig lite mer i ramverket SAFe och utbildningen Leading SAFe som i min värld lite motsvarar en övergripande ITIL Foundation eller annan ramverkskurs där deltagaren får en grymt bred överblick av allt som kan tänkas ingå, men ändå inte gräva ner sig i detaljer för exakta roller och inriktningar inom ramverket. Min viktigaste insikt från den kursen har faktiskt hållit i sig när jag tittat närmre på andra agila metoder;

"Under SAFe-utbildningen så märkte jag vilken fördel vi som jobbat med Management 3.0 har i att förstå de utmaningar som ledarskapet "utsätts" för när SAFe implementeras i en organisation. Det är ju verkligen helt och hållet nödvändigt att även den högsta ledningen vågar släppa på kontrollen och sätta tillit som ett av de viktigaste värdeorden att arbeta efter. Att ha en ledningsgrupp eller VD som å ena sidan säger att det är självklart att organisationen måste arbeta agilt och sen sätta så snäva ramar att teamen inte får mandat att ta några egna beslut, ja det om något dödar ju verkligen tanken med autonoma team!"

SAFe har verkligen etablerat sig mer och mer som ett ramverk med riktlinjer för hur större organisationer kan arbeta med agila metoder. Behovet av riktlinjer som nästan i detalj leder medarbetaren framåt kring hur olika delar i arbetet "kan" genomföras skall verkligen inte underskattas. Många röster har höjts mot att SAFe är för styrande, att tanken bakom självstyrande team försvinner i alla roller och regler men från min synvinkel är SAFe ett bra stöd på vägen framförallt när det gäller organisationer som annars kan ha svårt att få till en övergång av arbetssätt.

Det går såklart att hävda att en stor del av det smidiga arbetssättet försvinner när ett ramverk skall sätta riktlinjer för hur du "skall" arbeta, men det skulle vi även kunna hävda att tex. Scrum gör. Kanske det är precis därför ingen eller extremt få organisationer implementerar varenda del och låter vissa roller och grupper bli mer självstyrande. Att ha en karta över best practices (eller "good practices" kanske är en bättre definition) är lite som att du har GPS när du kör mot en ny destination, men samtidigt möjlighet att ta den där lilla mysiga strandvägen när du känner för det.

Själv har jag alltid gått efter att försöka ta till mig så många olika synsätt som möjligt både kring agila metoder och livet i stort. Kan jag därefter plocka ut de bitar som jag själv känner fungerar bäst för mig, mitt team och min organisation så blir resultatet kanske inte fullt ut som någon annan anser är det allra bästa generellt, men det är definitivt en väg som fungerar bäst för oss, just nu!

Vill du grotta ner dig mer inom SAFe rekommenderar jag ett besök på www.scaledagile.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *