21 augusti 2019

Modern marknadsföring för en yngre generation


Att just blogga om modern marknadsföring är en motsägelse i sig, åtminstone om vi kikar på statistiken på bilden från Hubspot (som självklart är en aning färgade eftersom de själva just jobbar hårt med social marknadsföring :)

Jag märker själv att jag allt oftare scrollar längst ner i nyhetsmail och avsignar prenumerationen. Ofta är det någon vara eller tjänst som jag en gång var intresserad av, men just nu inte lika mycket. Om jag var nöjd innan och någon gång framåt vill uppleva samma sak igen så lär jag ju söka upp leverantörer då som kan hjälpa mig, men fram till dess blir det mest en irritation att se härliga semesterbilder, ny häftig teknik eller vad det kan vara som jag köpte tidigare men inte har behov av för tillfället.

När jag lyssnar på barnen hemma (19, 16, 12) så är det inte direkt e-post som är den mest framträdande kommunikationen. SnapChat, Instagram och liknande står för tvåvägskommunikation och ibland Facebook men då främst grupper. Twitter och det vanliga Facebookflödet delar information som kidsen konsumerar, men uppmuntrar inte lika mycket till dialog för just den målgruppen. Jag har försökt leda de äldre barnen in mot LinkedIn som plattform, men där känns det mer som att avsaknad av fler yngre än så länge inte lockar på samma sätt.

Om du skall få ut en högre mängd information så är det rent krasst videoformatet som gäller. Bloggar och white papers tar för lång tid (!) och idag blir det allt vanligare att konsumera information via poddar eller filmer. Det viktiga är att allt skall vara lättillgängligt, bara att klicka på 1-2 länkar kan skrämma iväg intressenter och att tex. låsa PDF:er och kräva registrering av e-post och liknande gör att många väljer att kryssa bort den sidan och istället Googla på samma information från annan källa. Öppenhet och transparens leder däremot till fler potentiella intressenter och att dela information oavsett om du faktiskt vet om det leder till affär eller inte är en sanning vi alla behöver jobba mot!

För dig som känner att du själv kan bli bättre på att använda social nätverk så har jag satt ihop en lathund som jag gärna delar igen om du kanske hittar några tankar att ta med dig i din egen vardag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *