28 augusti 2019

Heart of Agile - den nakna sanningen?


Liksom Modern Agile som jag skrev om tidigare i månaden så utvecklades Heart of Agile senare (runt 2015) när Alistair Cockburn som var med om att ta fram det agila manifestet 2001 tyckte att det var dags att gå tillbaka till grunderna.

Heart of Agile beskrivs ofta som essensen av agila metoder, nerkokt och strippat till det som betyder allra mest när du jobbar agilt. För mig väcker detta lite av en varningsklocka när någon annan går in och pekar ut vad som är det allra viktigaste att tänka på (enligt dom), men vi gör ett försök...

Vi känner igen de olika delarna från agila metoder och just leverera – reflektera – förbättra är ju starkt kopplat till kontinuerlig förbättring. Att koppla på samarbete som en hörnsten väver ju på sätt och vis ihop de tekniska delarna med de mänskliga aspekterna än mer.

Kanske detta på något sätt är en essens, men för min egen del saknar jag (åtminstone i denna bild) ganska mycket kring den mer humanistiska delen som jag känner att Modern Agile tar upp desto mer av. Dessa delar ligger kanske lite mer undanskymt i denna modell, men även här hittar du de mjukare värdena om du gräver lite.

Vi går vidare i definitionerna, i min bild ovan har jag satt känslodelarna till vänster och processdelarna till höger, det kan se olika ut på olika bilder ni hittar!

  • Samarbeta – (Collaborate, från tillit och samarbete) 
  • Leverera - (Deliver, från lärande och input)
  • Reflektera – (Reflect, från insikter och förbättringar)
  • Förbättra – (Improve, från förändring och experimenterande)

Sammanfattning
Jag förstår tanken bakom Heart of Agile, att rensa och hitta essensen av det som en gång låg som grund till det agila manifestet, men samtidigt får jag vibbar av teknikleverans och utvecklingscykler mer än att optimera kommunikation och förståelse kring olika beteenden.

Samtidigt går det ju utmärkt att kombinera dessa två arbetsmetoder och precis som alla andra synsätt så tycker åtminstone jag att det är er egen verklighet som bör ligga till grund för hur ni bäst optimerar er verksamhet!

Läs mer
För dig som vill fördjupa dig än mer i tankarna kring Heart of Agile hittar du mer info på www.heartofagile.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *