Optimerad lärtransfer handlar om kunskapseffektivitet men inte om vilken nivå eller ämne vi siktar på. Det handlar om bästa sättet att få insikt i och verkligen kunna använda ny kunskap.
Effektivitet under och efter utbildningen
Vad är det egentligen som definierar optimerad inlärning? Både under tiden du får ny kunskap och efteråt när du ser resultat av utbildningen så behöver vi ha koll på vissa moduler;
- Tiden det tar för kunskap att bli kompetens
- Tidsfaktorn i kunskapsöverföringen
- Resan från kunskap till kompetens
- Insikten - från individuell till organisatorisk
- Steget från okunskap till kunskap
- Framgången från tyst till explicit kunskap
Att tillvarata den organisatoriska kompetensen innebär att den individuella kunskapen och kompetensen behöver kartläggas så att företagets tysta kunskap omvandlas till explicit nytta med processer och best practises som dokumenteras.
En optimerad lärtransferresa reducerar tidsfaktorn i en kunskapsöverföringsprocess på såväl individ som organisationsnivå och producerar högre resultat med bättre ekonomi!
Metoden syftar till att ge ett mer strukturerat arbetssätt kring kompetensutveckling, att uppnå ekonomiska, kvalitets- och tidsmässiga vinster. Dessutom skall processen ge möjlighet till att mäta och följa upp individuell kompetensutveckling som ett stöd till karriärplaneringen.
"There is more to life than increasing its speed."Jag har själv lång erfarenhet av att kartlägga, planera, leverera och mäta kunskap, kopplad till både individuell och företagsspecifika affärsmål. Kunskapsnivå i sig är helt oväsentlig när vi diskuterar effektiv inlärning konkret. Effektivitet har inget med ämnet eller nivån att göra, det gäller att hitta en best practice som fungerar på just din verksamhet!
-- Mahatma Gandhi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!