22 september 2019

I huvudet på en HR-expert

Självstudier på LinkedIn Learning
Efter att i många år arbetat tillsammans med HR-ansvariga på flera av våra största bolag och då diskuterat främst kompetensdelen (av naturliga skäl) har jag de senaste åren arbetat med att utveckla mina egna kunskaper inom detta område. När jag i somras stötte på LinkedIn på Microsofts Inspirationskonferens i Las Vegas så fick jag en genomgång kring hur de arbetar med just LinkedIn Learning som verkligen inspirerade mig att själv börja titta på kurser för egen del på denna plattform vilket jag gjort nu i höst.

I och med personalansvar för egen del och brist på riktig HR-avdelning hos min tidigare arbetsgivare tog jag ju själv på mig rollen att fokusera på egen utveckling inom dessa områden så kurser som Chef- och Ledarskapsprogrammet, att leda agila team, agil projektledning, Management 3.0 och Leading SAFe blandades med stressförebyggande ledarskap, att leda med hjärnan i åtanke, social arbetsmiljö och beteendeundersökningar som DISC och REISS för att till sist för mixas ihop med en ICAgile Pro Certifiering (ICP-TAL) inom Agil HR.

Att förstå hur HR arbetar och själv kunna stötta detta jobb var min ingångspunkt till att lära mig själv mer och samtidigt insåg jag hur viktigt detta arbete är för att säkerställa en bra arbetsmiljö och se till att alla i teamet verkligen får det stöd som behövs för att utvecklas i sin roll. För mig som fokuserat senaste åren på kompetenshöjning är det oerhört viktigt att kunna se helhetsbilden runt hur HR arbetar! Nu senast före sommaren hade jag äran att föreläsa om agilt ledarskap på en av sveriges större konferenser för HR och L&D (Focus on Performance) och att se hur agila modeller kan stötta i arbetet hos små och stora arbetsgivare får mig att känna att mina kunskaper kan bidra på många olika plan.

Jobbar du själv med personalutveckling och kanske som jag alltid letar efter nya sätt att förbättras så har jag samlat lite fler tankar kring detta här på bloggen, enjoy :)
aljapaco.blogspot.com/search/label/HR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *