23 september 2019

Utvärdering av personliga värderingar


Jag gillar verkligen att göra olika slags personlighetstester och i helgen hade jag en intressant diskussion med en dam ifrån Nordea som jag själv tidigare gått utbildning inom team coaching med. Nordea jobbar mycket med personalutveckling och samarbete och ett tips nu var att dom genomfört ett test kring värderingar ifrån Barret Values Center.

Just värderingsstyrt arbete är något som jag själv arbetat med och det kommer mer och mer som en av de viktigaste ingredienserna kring vad som gör att medarbetarna trivs och framförallt när vi tittar på 90-talister och framåt en nyckelingrediens när du letar efter en ny arbetsgivare!

Barrets modell kring värderingar och medvetenhet utgår ifrån sju olika nivåer där Service, Att göra Skillnad, Inre Samstämmighet, Transformation, Självkänsla, Relation och Överlevnad ingår. Jag själv som genomfört REISS motivationstest flera gånger tidigare känner väl igen mig kring dessa drivkrafter. Även om det i många fall just är liknande områden som forskarna hittat betyder mer för de flesta av oss så är det alltid intressant att höra olika infallsvinklar kring hur vi arbetar runt dessa! Om du genomför Barrets test så kommer du själv få lite mer info kring deras syn och det tar bara några minuter innan du får ditt svar, så jag rekommenderar varmt att du också testar!

På en sexgradig skala visar mina svar att jag lägger lite extra vikt kring coaching/mentorskap, ledarskap, tillit, förtroende och öppenhet!

Tobias Strandh värderingsfokus (enligt Barret)

Från de värderingar du har valt är det tydligt att du är en person för vilken mening är viktigt. Du har starka moraliska normer som är viktiga för hur du behandlar andra och hur du själv vill bli behandlad.

Dina värderingar visar:

  • Du har fokus på att dela med dig av dina lärdomar och upplevelser för att leda och guida andra.
  • Du visar engagemang och ta ansvar för dina handlingar.
  • Bygga upp förtroendet genom att vara mottaglig för andras bidrag gör att du kan främja öppenhet i dina interaktioner.
  • Du är skyddande och hänsynsfull mot andra.
  • Du söker nya möjligheter att utvecklas och växa genom att ständigt utmana dig själv.
  • Att behålla kontrollen över din ekonomi och se till att du inte överspenderar ger dig en känsla av välbefinnande.
  • Du tycker om att känna dig uppskattad och erkänd för det du gör.

Den typ av värderingar som du valt indikerar att de relationer du skapar med andra är viktigast för dig. Förståelsen av våra värderingar hjälper oss att bättre förstå oss själva och varför vi agerar eller reagerar på det sätt som vi gör. Till exempel om någon undergräver en av dina värderingar kan det resultera i att du känner dig sårad, du kan känna dig upprörd om någon annan inte tar hänsyn till din värdering "engagemang". På samma sätt som om du tar ett beslut som strider mot en av dina värderingar kan detta få dig att känna dig illa till mods eller orolig över beslutet, eftersom du känner att du inte är riktigt sann mot dig själv.

Även om testet var ganska kort (byggt för att ha som grund och jobba vidare med) så håller jag faktiskt med om slutsatserna kring mig själv. Barret hittade flera delar som jag direkt känner anknytning till och jag tror själv det är väldigt nyttigt att kunna visa upp detta för de jag vill arbeta nära och vice versa. Men å andra sidan är ju tillit, förtroende och öppenhet några av mina starka drivkrafter så jag antar att andra kanske inte är lika pigga på att dela med sig :)

Är du själv nyfiken så hittar du det kostnadsfria testet från Barret Values Center på denna länk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *