27 september 2019

Är det klimatsmart att resa med tåg?


Det dröjde faktiskt ända till slutet september, men nu har jag varit uppe i Stockholm igen. Kombinationen att prata om ett större omskolningsprogram hos en stor kund och sen ha ett längre internmöte kring vårens marknadsinsatser var en bra anledning att för en gångs skull inte delta via Teams på distans. Att det sen gick att kombinera med att träffa några gamla vänner på kvällen var ju inte heller helt fel :)

Jag gillar att åka tåg, du behover inte planera din resa och gissa hur lång tid incheckning etc kan ta och med tåget åker du från en central plats, till en central plats istället för att landa någonstans utanför stan och sen lägga på en taxiresa. Kombinerat rent klimatmässigt är ju detta svårslaget åtminstone om du reser mellan tex. Göteborg - Stockholm - Malmö, men självklart om du skall längre upp i landet så är det lite för långa avstånd för att undvika flyg.

De senaste åren har jag rest rejält mycket och i de allra flesta fall har jag tagit tåget. Man skulle kunna säga att jag har något slags hat-kärleks-relation till SJ som när det funkar är riktigt bra med internet, lugn och skön resa och överlag en bra stund att kunna koppla av och arbeta. Sen har vi alla dessa tillfällen när tågresan försenats rejält, när vi fastnat någonstans på vägen eller behövt ta ersättningsbuss halvvägs hem. Men ändå så fortsätter jag att välja tåget för när det funkar är det ju så bra!

I dessa klimatoptimerade tider har ju frågan kring hur vi reser aktualiserats än mer och egentligen borde jag själv kunna göra mer. Jag tar tex. bilen varje dag till jobbet, men då behöver jag ju också ha den under dagen när jag är ute och träffar våra utbildningssugna kunder runtom i Västergötland. Det funkar liksom inte att ta pendeln till jobbet och sen försöka synka med spårvagn och buss för att åka ut till Mölndal eller Hisingen. Kanske något slags "on-the-job" bilar hade kunnat varit en lösning som fick ner utsläppen lite mindre. Det är ju förstås en helt annan fråga, men kanske ändå en fråga som våra större arbetsgivare skulle kunna ställa sig när de kikar på firmabilar framåt!

Så, i sittande stund har jag just klivit ombord tåget hem från Stockholm och skall snart ha ett Teams-möte, vi får hoppas att SJ's internuppkoppling har bra känsla idag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *