9 september 2019

Författande tar tid, bok nummer två på gång


Kvällar och helger, det är den tiden som jag just nu har på mig att arbeta vidare med författandet och liksom i min första bok Agilt ledarskap i en digital värld så fortsätter jag att lyfta på locket kring olika metodiker och processer som flourerar ute hos arbetsgivarna idag.

Agil transformation med fokus på ledarens roll och förändringsprocesser, metodiker som Modern Agile, Heart of Agile och SAFe är intressanta att kika mer på då jag så gott som dagligen har dialog med någon som antingen är nyfiken på området eller fått direktiv om att något av detta skall införas för att få till en mer agil organisation.

Att ha någon som guidar och visar olika vägar tycker jag är väldigt viktigt, men samtidigt håller jag hårt på att det inte finns någon "one-size-fits-all" oavsett hur bra någon annan har lyckats med en viss väg. Agilitet i sig innebär konstanta prövningar där vi vågar göra fel och kanske inse att en annan väg är mer rätt för just oss. Jag ser tex just nu heta diskussioner på internet där en av skaparna av modellen Scrum (Jeff Sutherland) nu försöker sko sig allt mer på att just hans väg är den enda rätta tolkningen och ta bra betalt för att sätta sin godkännandestämpel på andras arbete. Det är absolut inte den tolkningen av agila metoder som jag står bakom och rent ärligt känns det lite som vägen ifrån tillit som åtminstone för mig är en av de allra starkaste beståndsdelarna av framgångsrikt samarbete.

Självklart bygger jag vidare på min egen käpphäst att vi faktiskt kan använda digitalt stöd och ändå arbeta agilt och begrepp som Digital Innovation och Modern Workplace är delar som jag gärna grottar ner mig i lite mer. Den röda tråden i boken är ändå (precis som i min förra bok) just förtroendeingivande ledarskap och kontinuerligt lärande som jag ju såklart brinner lite extra för.

I nuläget vet jag inte helt när boken kommer att vara klar, men sommaren 2020 är åtminstone en ambition att ha det mesta klart. Under tiden får du jättegärna beställa min första bok och än så länge finns det några ex kvar hemma hos mig så du kan få en dedikation på köpet, läs mer på denna sida!

2 kommentarer:

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *