14 mars 2020

En planerande, empatiskt kommunikatör


Du som följt bloggen ett tag vet att jag gillar att genomföra personlighetstester när jag får chansen. Nu ramlade jag över ett test ifrån Jobbsafari (tror det är Myers Briggs, men lite osäker). Det som jag får ut allra mest från dessa tester är analysen efteråt när jag jämför över tid och ser om något förändrats som kan påverka olika resultat.

ENFJ-typer är ofta bra på att kommunicera och planera, med fokus på att främja utveckling för andra utifrån en respekt för deras känslor och behov. De har ofta en hög energinivå och försöker med entusiasm och charm att motivera andra omkring sig till att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Deras intuition och inlevelseförmåga ger dem förmågan att kunna motivera andra till att utveckla sin potential.


För ENFJ:er är det därför viktigt att organisationen eller företaget är strukturerat och välorganiserat, men bara så mycket att det finns utrymme för uppmuntran och nytänkande.

Ofta hittar man ENFJ-personer i jobb där de kan använda sin naturliga entusiasm och charm till att motivera människor omkring sig till att nå sina mål. Därför hittar man dem ofta i ledande ställningar, både i den offentliga och privata sektorn, där de kan motivera personer omkring sig till att skapa produktiva lösningar.

Bara som en liten jämförelse gjorde jag precis om just Myers Briggs-testet på https://www.16personalities.com/sv och där var jag senast "ENTJ-A, Anförare" i november, men dessförinnan (ett år dessförinnan) var "ESTJ-T, Chef" så det är verkligen små små skillnader över tid.
Alla som gör rätt för sig står upp för det som de anser vara rätt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, jag återkopplar så snabbt jag kan!



Köp böckerna om agilt ledarskap här

Agilt Ledarskap i en digital värld, Tobias Strandh 2019, Smidiga ledare och andra agila myter, Trust Based Agile, 2020
I böckerna Agilt ledarskap i en digital värld, Smidiga ledare och andra agila myter och Trust Based Agile (den engelska översättningen av de första två böckerna) så blandas självupplevda verksamhetsledningsexempel med best practices från internationella experter och välbeprövade metoder som stöttar just dig personligen och din organisation i att ta nästa steg mot gemensam framgång.

På ett humoristiskt sätt, kryddat med anekdoter från IT-branschen delar Tobias med sig av en uppsjö nyttiga insikter och alterntiv kring ledarskap, organisationsutveckling och digitala verktyg! Nu finns både de första två böckerna och den engelska samlingsvolymen att beställa här på bloggen!

Läs mer >>

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *